Persoonlijk jaarverslag 2012

Geplaatst door admin op 23 januari 2013 | Algemeen, Communicatie, FIFE Vrouwenbeurs, Marlou in het nieuws, Spreker/dagvoorzitter/host

…wel of niet doen? Wel. Lees net eerst nog mijn terugblik over 2011, voor ik aan de terugblik van afgelopen jaar begin. Wat heb ik veel gedaan dat jaar. Wellicht was 2012 ietsje minder actief; passend bij mijn wens om na ruim 25 jaar iets minder hard te werken. Deed ik niets? Natuurlijk niet. Nog steeds heb ik veel energie en kan ik moeilijk ‘stilzitten’.

Tanzania beheerste de eerste maanden van 2012 Op 2 januari stuurde ik een tweet de wereld in met één van mijn goede voornemens; “… zo snel mogelijk een droomklus buiten Europa!” Op 12 januari had ik de klus ook echt binnen en ook nog via twitter en dus werd de eerste maand van het jaar er eentje van voorbereiding op mijn verblijf in Tanzania. Ruim drie weken was ik in Njombé, Tanzania om de marketingcommunicatie strategie te bepalen voor de verkoop van touw-waterpompen met behulp van microkredieten.  Een waanzinnige ervaring. Dit prachtige Afrikaanse land kende ik al van een paar vakanties! Maar nu bleek wel weer het verschil tussen vakantievieren en werken 😉 Wat heb ik veel geleerd over het belang van goede gezondheidszorg en passend onderwijs in alle landen maar zeker in ontwikkelingslanden. Maar ook over ontwikkelingshulp en wat wij – Westerse wereld – wel en niet hadden moeten doen de afgelopen decennia. Elke dag was er eentje van ‘geven’. De Tanzanianen waar ik mee samenwerkte waren zeer leergierig en vroegen mij over alle mogelijke onderwerpen het hemd van m’n lijf. Gaaf om je kennis zo te mogen delen op zo’n unieke plek in de wereld. Direct na terugkomst in Twente werd ik gevraagd voor een klus in Uganda. Maar ik was moe. Een vrij uitzonderlijk gevoel voor mij, daar ik meer last heb van te veel dan van te weinig energie. De klus in Tanzania was ontzettend gaaf, maar had ook veel energie gevraagd. De vraag om een maand in Uganda mijn marketingcommunicatiekennis te delen met Ugandezen, liet ik dus maar even passeren.

Vrouwen inspireren tot economische zelfstandigheid was dit jaar een belangrijk thema

De tafel van één. Ook dit jaar mocht ik op uitnodiging van Women Inc. samen met  400 andere vrouwen en Prinses Maxima lunchen in de Amsterdamse Beurs van Berlage.  Daar deed de prinses de officiële aftrap van het programma ‘Eigen Kracht’.  Women Inc. heeft van het ministerie van OCW de opdracht om via het programma ‘Eigen Kracht’ de kansen te vergroten van de bijna 1 miljoen laagopgeleide vrouwen zonder werk. Dankzij dit project, ‘De tafel van één’ genaamd, ontdekken deze vrouwen hun eigen kracht en kwaliteiten. Maar we waren niet ‘slechts’ aanwezig bij deze officiële aftrap van ‘De tafel van één’. We waren met een grote Enschedese damesdelegatie present en participeerden actief. FIFE 2011, Vrouwenbeurscafé, vrouwenparticipatie, … alles wat we in Enschede in 2011 realiseerden en bewerkstelligden, diende als voorbeeld voor ‘De tafel van één’ in heel Nederland. Enschede als model voor andere steden in hele land. Dat mochten we uitleggen en toelichten op het podium in de Beurs van Berlage. Inge Stegeman,  Myra Koomen en ik, vertelden vol trots die dinsdag 6 maart tijdens een workshop in Amsterdam hoe wij dat doen in Enschede ;).
In opdracht van Women Inc vertelde ik in de loop van 2012 in nog tien andere steden in Nederland hoe we dit in Enschede aanpakken. En we deden het nog een keer… Op dinsdag 20 november waren bijna duizend vrouwen onze gasten in het Wilminktheater tijdens FIFE 2012. Wat een dag. Wat een sfeer. Wat een energie. En …. wat een inspiratie. Het feit dat ik weer dagvoorzitter mocht zijn voor al deze enthousiaste vrouwen maakte het extra bijzonder. Verheug me nu al op FIFE 2013.
Halverwege 2012 start taskforce HighHeels ; een initiatief van een groep vrouwen – waarvan ik er eentje ben – uit Enschede. Onder het motto ‘Hoge hakken uit de kast’ wil deze taskforce vrouwen inspireren en bewegen een baan te ambiëren en te realiseren gelijkwaardig aan hun opleidingsniveau. Onze missie bestaat uit de ambitie vrouwen te inspireren en stimuleren te werken op het zelfde/gelijke niveau als waarvoor zij opgeleid zijn. Vooral hoogopgeleide vrouwen prikkelen in gelijkwaardige banen te acteren en beweging en kansen te creëren op de arbeidsmarkt door transitie van hoogopgeleide vrouwen van Mbo- naar Hbofuncties. HighHeels staat niet voor niets symbool voor hoogopgeleid, hoog gewaardeerd en hoge beloning.

En verder

Voor de Programmaraad mocht ik afgelopen jaar nog een tekst ‘vertalen’ waarin de sociale sector uitleg kreeg over de meerwaarde en noodzaak om ‘samen te werken aan samenwerking’. En ook zette ik in 2012 weer mijn persoonlijke overwaarde in voor anderen….opnieuw met veel liefde en plezier. Een paar toekomstplannen ontwikkelde zich, soms tot niets en ook tot iets. Wordt vervolgd. Het jaar werd prachtig afgesloten met de komst van tijdelijke buren die in een ‘glazen huis’ logeerden en daar vervolgens zes dagen lang liedjes draaiden, weinig aten en geld voor het goeie doel ontvingen. De hele ‘Serious-Request-week’ was er eentje om nooit te vergeten! Memorabele momenten op de verschillende tijdstippen op de Oude Markt in wind, regen of sneeuw met een paar mensen of tienduizenden fans van de drie dj’s . Bijzondere ontmoetingen met de lieve broers Speelman en Speelman, ook met Tjapko en de witte uil, en met de oppervlakkige Johnny de Mol en de oprechte minister Lilianne Ploumen. Indrukwekkende week ter afsluiting van weer een bijzonder jaar.

Superfijn 2013 wens ik jullie allemaal!

Reageer: